پرستار نوزاد

يکشنبه 24 ارديبهشت 1396
13:22
مینا

مطمئنا مراقبت از با نوزاد خود چند هفته اول سخت خواهد بود. در اینجا چند راهنمایی از پدر و مادرهای با تجربه آورده شده تا به شما کمک کند و زندگی را ساده تر نماید.


خواب:

یک پرستار نوزاد باید شرایط لازم برای خواب کودک را ایجاد کند و کمک کند که به مقدار کافی بخوابد. نوزادان نسبت به بقیه، برای سالم ماندن و قوی شدن نیاز به خواب بیشتری دارند. (برخی تا 166 ساعت در روز)


برخی نوزادان زمانی که متولد می شوند ،روز و شب آنها ممکن است برعکس شود. اگر کودک در شب اکثرا بیدار باشد، مادر یا پرستار کودک باید با کم کردن نور چراغ ها و کاهش صحبت کردن خود، صبور باشد تا کودک چرخه ی طبیعی خواب خود را آغاز کند. اگر نوزاد زمانی طولانی را در یک وضعیت و با پوزیشن ثابت سر خوابیده باشد،برای از بین بردن نقطه ی نرم، باید پوزیشن سر او را تغییر داد.

تغذیه:

اگر نوزاد به اندازه ی کافی تغذیه شود، در روز 6-8 بار پوشک خود را خیس میکند و بطور پیوسته افزایش وزن دارد.

اگر نوزاد در ابتدا به سختی غذا بخورد، مادر به هیچ وجه نباید دچار استرس شود و این مشکل با صبر و تمرین حل خواهد شد. حتی مادر میتواند از یک پرستار نوزاد یا مشاور شیر دهی کمک بگیرد.

یک پرستار نوزاد حتما باید توجه کند که حداقل هر 4 ساعت یکبار کودک را غذا دهد و حتی اگر لازم است باید او را از خواب بیدار کند. به هنگام تغذیه ی نوزاد باید مطمئن بود که او کاملا پوزیشن راحتی دارد. تغذیه می تواند به مدت 40 دقیقه طول بکشد، بنابراین باید یک شرایط راحت و تکیه گاه مناسبی برای مادر یا پرستار کودک نیز مهیا شود.

مادر اگر کودک را با شیر خود تغذیه می کند باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد، به اندازه ی کافی آب بنوشد، و مصرف الکل و کافئین را محدود کند زیرا این مواد به شیر نیز وارد میشوند. انتخاب اینکه نوزاد با خوراک (شیر خشک) تغذیه شود یا شیر مادر،یک تصمیم شخصی است،هرچند تحقیقات نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر برای کودک بسیار مفیدتر است.

تعویض پوشک:

برای تعویض پوشک، به پوشک تمیز، پماد نرم کننده (برای حساسیت و جوش های ریز)،یک ظرف آب گرم، یک لیف حمام تمیز و گلوله های پنبه ای و یا دستمال مرطوب نیاز است. پرستار نوزاد باید نوزاد را به پشت بخواباند و پوشک کثیف او را عوض کند و با استفاده از آب و لیف حمام نرم ناحیه تناسلی کودک را پاک کند. در نوزادان دختر برای جلوگیری از عفونت ادراری شست و شو باید از جلو به عقب صورت گیرد. در صورت مشاهده ی جوش های ریز، در محل مورد نظر از پماد استفاده شود. برای جلوگیری از جوش های ناشی از پوشک باید به محض کثیف شدن پوشک آن را تعویض کرد و با آب و صابون شست و شو داد و برای چند ساعت اجازه داد که ناحیه تناسلی کودک بدون پوشک و در معرض هوا قرار گیرد.

حمام کردن:

اگر مادر و یا پرستار نوزاد بخواهد او را در هفته ی اول حمام کند باید با احتیاط و با اسفنج نرم او را شست و شو دهد. هنگامی که بند ناف افتاد، نوزاد را می توان دو تا سه بار در هفته بطور منظم حمام کرد. معمولا مادران در ابتدا برای حمام کردن نوزاد خود می ترسند. بهتر است در اینصورت از پدر کودک یا دیگر اعضای خانواده و یا یک پرستار کودک کمک بگیرد که یک نفر کودک را در آب نگه دارد و دیگری کودک را حمام کند. باید حتما به نگه داشتن سر و گردن نوزاد و جلوگیری از سُر خوردن او در هنگام حمام کردن توجه شود.

نحوه رسیدگی به نوزاد:

برخی مادران در برخورد با نوزادان بسیار کوچک خود ممکن است دچار ترس شوند، ولی با آموزش های لازم از طرف مشاور یا پرستار نوزاد یا سایر اعضای خانواده می توانند اعتماد به نفس کافی در رسیدگی به نوزاد خود را بدست بیاورند.

قبل از بغل کردن و نوازش کودک، مادر یا پرستار کودک باید به این موضوع توجه کند که دستهای خود را شسته و بهداشت را کاملا رعایت کرده باشد. نوزادان تازه متولد شده بدلیل آنکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند مستعد ابتلا به عفونت هستند.

چون عضله های گردن نوزاد به اندازه کافی قوی نیست توانایی نگه داشتن سر و گردن خود را ندارد بنابراین در هر حالتی که نوزاد بغل می شود باید مواظب سر و گردن او بود. از تکان دادن نوزاد، چه در زمان بازی کردن با او و چه هنگام عصبانیت، باید کاملا پرهیز شود زیرا ممکن است موجب خونریزی مغزی و مرگ نوزاد شود. یک پرستار کودک باید حتما توجه کند که حتی نوزاد را با تکان دادن او بیدار نکند بلکه با لمس ملایم و یا غلغلک دادن پا بیدار کند.

اگر مادر یا بطور کلی پرستار نوزاد بخواهد کودک را بغل کند، باید برای نگه داشتن سر و گردن او، سر او در داخل آرنج، طول بدنش روی ساعد قرار گیرد و لگن و پاها هم توسط دست گرفته شود و کاملا چسبیده به بدن پرستار باشد.

بدلیل اینکه نوزاد زمان زیادی به پشت خود قرار میگیرد،بسیار مهم است که مدتی در روز به روی شکم قرار داده شود که بازوها و سر و گردن او تقویت شوند. بسیاری از پزشکان می گویند نوزاد باید روزانه 15-20 دقیقه به روی شکم قرار گیرد ولی برخی دیگر می گویند باید در چند بازه ی زمانی 5 دقیقه ای در طی روز این عمل انجام شود و نه یکباره.

گذاشتن کودک به روی شکم کار سختی است و ممکن است نوزاد مقاومت کند بنابراین باید صبور بود و با سرگرمی و بازی کودک را تشویق کرد.

آرام کردن نوزاد در حال گریه:

پیدا کردن راهی برای آرام کردن نوزاد اصلا کار آسانی نیست. زمانی که یک نوزاد گریه می کند در ابتدا می توان حدس زد که پوشک او مرطوب است و یا کودک گرسنه است و یا احساس سردی یا گرمی بیش از حد می کند.گاهی اوقات نیز کودک فقط می خواهد بغل شود. هرچقدر که یک پرستار کودک،نوزاد را بیشتر بشناسد و زمان بیشتری با او سپری کند راحت تر متوجه مشکل او می شود.


[ بازدید : 38 ] [ امتیاز : 5 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پرستاری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]