پرستار مناسب

سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
14:08
مینا


امروزه به دلیل مشغله زیاد، و صنعتی شدن جوامع سنتی خانواده ها ممکن است نتوانند به تنهایی از عهده نگهداری و مراقبت از فرزندان یا سالمندان خود بر آیند. لذا یکی از مهمترین دغدغه های آنها انتخاب فرد مناسب برای این امر است. سلامت اول به عنوان مرکزی پذیرفته شده و معتبر در زمینه خدمات رفاهی ، مراقبتی و پرستار در منزل ضمن بهره بری از دانش و تجربه خود، با ده ها خانواده صحبت کرده تا از تجربیات کاربردی آنها نیز در نگارش این مطلب بهره گیرد. ما با یک تحقیق میدانی شروع به جمع آوری اطلاعات و تجربیات فردی خانواده ها کردیم تا به بررسی نکات کلیدی این مهم بپردازیم. در نهایت این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید لذا این مقاله می تواند با افزایش کمی و کیفی اطلاعات مورد نیازتان، راهنمای شما در تصمیم گیری باشد.


شرایط عمومی کودک یا سالمند:

سن و وضعیت عمومی کودک یا سالمند تا حدودی می تواند بازگو کننده نیازهای وی می باشد. قطعا نیازهای یک نوزاد با فرزند مدرسه ای متفاوت خواهد بود، همینطور در مورد سالمندان و تواناییهای جسمی آنها نیز این امر مشهود است. نوزادان نیازهای مراقبتی بیشتری نسبت به کودکان بزرگ تر دارند لذا کارشناسان معتقدند مادران یا افرادی که تا کنون تجربه نگهداری از نوزاد را داشته اند، می توانند بهترین گزینه برای نوزادان باشند که ما از آن ها به عنوان مادریار یاد میکنیم . در مورد فرزندان بزرگتر یا سالمندان کار کمی آسانتر است چون اکثر آنها توانایی صحبت کردن را دارند و می توانند نیازهای خود را با شما در میان بگذارند. شما همچنین بایستی با توجه به تعداد روزها یا ساعاتی که با پرستار خود می گذرانند به جست وجوی فرد مورد نظر بپردازید. به عبارتی باید ببینید فرزند یا سالمند شما در این ساعات به چه نوع مراقبت هایی بیشترنیاز دارد تا فردی با مهارت های مورد نظر را بیابید. این مهم می تواند شامل مواردی از قبیل نیازهای آموزشی، تفریحی، همدم یا مونس باشد علاوه بر این نکات همچنین توانایی یا تمایل مراقب یا پرستار در انجام امور منزل نیز بسیار مهم است چون شرح وظایف با توجه به حیطه کاری پرستار و مراقب تعیین می شود.

چگونگی یافتن پرستار در منزل:

برخی از خانواده ها در بین دوستان و آشنایان خود به دنبال پرستارسالمند در منزل یا پرستار کودک در منزل می گردند اما این روش در بسیاری موارد به نتیجه نمی رسد یا این جستجو بسیار طولانی خواهد بود. از طرفی در برخی موارد با مشکلاتی از قبیل نداشتن مهارت های لازم برای نگهداری و مراقبت از از کودک در منزل یا مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل، نداشتن اجازه کار قانونی روبه رو می شویم. استفاده از موسسات معتبر و قابل اعتماد همانند مرکز پزشکی سلامت اول برای جست وجوی پرستار کودک در منزل یا پرستار سالمند در منزل، مناسب ترین راه به نظر می رسد چون انتخاب افراد در این مراکز از طریق پرکردن فرم های اطلاعاتی مربوطه ، مصاحبه و چک کردن پیشینه کیفری و کاری پرستار تاییدیه سلامت روانی پرستار تاییدیه سلامت جسمی پرستار و همچنین گواهی عدم اعتیاد پرستار مورد نظرصورت می گیرد. قوانین انتخاب پرستاران در منزل توسط این مراکز ممکن است اندکی متفاوت باشد اما در نهایت آنها افرادی با تجربه بالا برای پروسه گزینش و استخدام دارند و هرچه حسن سابقه بیشتری داشته باشند، قابل اعتمادتر خواهند بود. برخی از خانواده هایی که با آنها صحبت کردیم تازه مهاجر بودند و بعلت عدم تسلط به زبان انگلیسی یا نداشتن زمان کافی، ترجیح می دادند از پرستار مسلط به زبان انگلیسی برای فرزند خود استفاده کنند تا او زبان را بهتر بیاموزد. بنابراین می توان از قبل در خصوص انتظاراتی از این قبیل با این مراکز هماهنگ کرد.

مصاحبه حضوری:

پس از یافتن پرستار کودک یا پرستار سالمند با شرایط مورد نظر، نوبت به مصاحبه حضوری می رسد. هرچند شما ضمن تماس با موسسه و با سنجیدن تمام جوانب، موفق به یافتن فرد مورد نظر شده اید اما اینها کافی نیستند. بهتر است قبل از اینکه کودک عزیز یا سالمند محترم را به او بسپارید یک مصاحبه حضوری ترتیب داده و نکات کلیدی را شخصا با وی در میان بگذارید. این کار باعث می شود شما بهترین انتخاب را داشته باشید و همچنین پرستار و مراقب در منزل نیزشرایط شما را دیده و بعدا مجبور به تعویض پرستار نشوید چرا که کارشناسان سلامت اول معتقدند، وقتی شما انتخاب مناسبی در تعیین پرستار در منزل برای کودک یا سالمند خود داشتید بهتر است از جایگزین فرد دیگر جز در موارد ضروری، جدا خودداری کنید چون به جهت وابستگی عاطفی که بین پرستار در منزل و کودک یا سالمند به خصوص کودکان بوجود می آید ممکن است موجب بروز مشکلاتی گردد.

شرح کامل وظایف:

بعد از اینکه پرستار در منزل مورد نظر شما با موفقیت مصاحبه حضوری را پشت سر نهاد، شما باید وظایف او را به طور کاملا شفاف و واضح برایش تشریح کنید. تمام کارهایی که از وی انتظار می رود در بخش های جداگانه مشخص باشد. مثلا اینکه آیا از وی انتظار آشپزی هم دارید یا تنها کافیست غذای آماده شما را در زمان مشخص به کودک یا سالمند بدهد؟ اگر بنا بر آشپزی است چه عادت یا رژیم غذایی وجود دارد؟ حساسیت های غذایی کدامند؟ دارو ها در چه زمانی خورانده شوند؟ چه ورزش هایی انجام گیرد و به چه میزان؟ در مورد کودکان باید مشخص شود که مراقبت های پرستار و مراقب در منزل تنها جنبه سرگرمی یا تفریحی دارد یا شامل آموزش و کمک در یادگیری و انجام تکالیف درسی هم می شود. هماهنگی و همسویی رفتار پرستار کودک با والدین هم یکی از نکات مهم می باشد. به هر حال هر خانه ای بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. والدین باید در این مورد با پرستار کودک صحبت کنند و تنبیه یا تشویق های احتمالی را گوشزد کنند تا از بروز ناهنجاری های بعدی جلوگیری شود. البته پزشکان و روانشناسان مرکز در موارد بالا توصیه های لازم را بر اساس یافته های خود ارائه می نمایند یا دستورات مربوطه به سالمندان یا کودکان را از طریق پزشکان و یا مشاوران خانودگی آنها اخذ می نمایند.

برقراری رابطه عاطفی دوسویه:

از آنجایی که پرستار در منزل قرار است ساعت هایی را در منزل شما و با کودک یا سالمند شما سپری کند باید یک رابطه عاطفی مناسب بین آنها برقرار گردد. باید به آنها فرصت ایجاد این رابطه داده شود. مخصوصا برای کودکان ممکن است بسیار سخت باشد که به یکباره ساعات طولانی را با یک پرستار در منزل جدید تنها باشند. بهتر است ابتدا از زمان کوتاهتر و با حضور والدین در خانه شروع شود و به تدریج به زمان مورد نظر افزایش یابد تا این آشنایی در محیطی آرام و بدون استرس باشد و آنها هم بتوانند به پرستار اعتماد کنند. در مورد بزرگسالان ممکن است کار آسان تر باشد اما باید توجه داشت که آنها نیز مراقبت های خاص خود را دارند. مثلا ممکن است نیاز به فردی با حوصله برای همراهی آنان در خرید روزانه یا هم صحبتی داشته باشند.



[ بازدید : 29 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پرستاری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]