انتخاب پرستار کودک

يکشنبه 19 شهريور 1396
10:59
مینا

خانواده‌ها هنگام انتخاب پرستار کودک به چه نکاتی توجه کنند؟

به توصیه آشنایان و دوستان خود که یک پرستار خوب برای کودک‌شان داشته‌اند، توجه کنید، می‌توانند در خانه، به ویژه در اتاق کودک، از دوربین مدار بسته استفاده کنید که این روزها با قیمت‌های مناسبی در بازار یافت می‌شود و وجود این دوربین را به پرستار گوشرد کنید. نصب دوربین‌ به ویژه در مورد نوزادان و کودکانی که هنوز نمیتوانند صحبت کنند که درباره رفتار پرستار خود به پدر و مادر گزارش دهند، اهمیت دارد. مادران شاغل باید به سراغ پرستارانی بروند که با اصول مراقبت از کودک به خوبی آشنا هستند و ترجیحا خودشان هم تجربه مادر بودن را دارند. البته تحصیلات مرتبط با پرستاری کودک نیز اهمیت دارد و افرادی که مدرک تحصیلی کودک‌یاری، روان‌شناسی کودک و... دارند، می‌توانند در اولویت قرار دارند اما وجود تجربه شخصی در زمینه نگهداری مناسب از کودک و ویژگی‌های شخصیتی پرستار، مهم‌تر از میزان تحصیلات اوست.

ویژگی‌های رفتاری

پرستار دقیقا باید مانند یک مادر، مهربان، صبور و خوش رفتار باشد و با ویژگی‌های شخصیتی کودکان در سنین مختلف آشنایی داشته باشد. به عنوان مثال، کودکان در دوران نوپایی، لجباز و پرخاشگر می‌شوند و سعی دارند که با بزرگ‌ترها مقابله کنند. در چنین شرایطی این پرستار کودک است که باید این ویژگی‌ها را بشناسد و رفتار کودک را کنترل کند و بدرفتاری از خود نشان ندهد.

آیا تفاوت بارزی میان کودکی که پرستار دارد و کودکی که در کنار مادرش بزرگ می‌شود، هست؟

اغلب مادران شاغل چاره‌ای جز گرفتن پرستار برای کودک خود و یا فرستادن او به مهد کودک ندارند و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد تفاوت چندانی بین این کودکان و کودکانی که همه ساعات روز را با مادر خود می‌گذارند، وجود ندارد؛ چرا که ثابت شده کیفیت رابطه بسیار مهم‌تر از کمیت آن است.

چه بسا تربیت کودکی که پرستار از او نگهداری می‌کند بهتر از کودکی باشد که مادر خانه‌دار اما بی‌حوصله‌اش تمام ساعات روز را با او می‌گذراند و اصلا به آموزش و تربیت و سرگرم کردن کودک خود توجهی نمی‌کند.

سن پرستار کودک

پرستار نباید خیلی جوان و بی‌تجربه باشد. از طرفی نباید سالمند باشد. میانسالی بهترین سن برای پرستار کودک است که هم دارای تجربه کافی است و هم برای آموزش و بازی با کودک حوصله دارد. در عین حال، این‌طور نیست که بگوییم پرستاران جوان، پرستاران خوبی نیستند و باید شرایط دیگر هم بررسی شود.

منظورتان سن مناسب کودک برای داشتن پرستار است؟

نکته مهم‌تر از سن پرستار، سن کودک است که مادران شاغل باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. توصیه روان‌پزشکان کودک این است که مادر شاغل حتما تا یک سالگی کودک خود، مرخصی بگیرد و تمام طول روز را با فرزندش بگذارند تا رابطه وابستگی میان مادر و کودک شکل بگیرد و محکم شود. البته بعد از یک سالگی کودک هم نمی‌توان از صبح تا شب نگهداری کودک را به پرستار واگذر کرد، بلکه ساعات حضور پرستار باید کوتاه باشد. به ویژه اگر دراین شرایط، پرستار برای کودک وقت و انرژی کافی نگذارد، کودک با بحران‌های شدید عاطفی مواجه خواهد شد.

از طرفی فرستادن کودک به مهد از سن 3 سالگی بهترین گزینه است و والدین شاغل در این سن می‌توانند به جای گرفتن پرستار برای کمک خود، او را به مهد کودک بفرستند زیرا از 3 سالگی به بعد حضور در مهد، روند اجتماعی شدن کودک را تسریع می‌کند و در افزایش هوش کودک نیز تاثیرگذار است.

مراکز اعزام پرستار کودک به منازل تا چه حد قابل اطمینان هستند؟

مراکزی که مجوز بهزیستی و وزارت بهداشت داشته باشند و از ویژگی اخلاقی و رفتاری پرستار آگاه باشند و سپس با اطمینان کامل او را استخدام کنند. متاسفانه دیده شده در مراکزی که مجوز قانونی ندارند اکثر افرادی که متقاضی کار در این موسسات هستند، اختلالات فردی دارند و همین اختلالات مانع برقراری ارتباط عاطفی مفید وسازنده میان کودک و پرستار می‌شود و متاسفانه آسیب‌های روانی و حتی جسمی کودک را به دنبال دارد.


[ بازدید : 65 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پرستاری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]